Normal Yıpranma ve Aşınma Nedir?
Aracın sözleşme süresi boyunca kat ettiği yol ve normal kullanım koşullarına bağlı olarak kaportasından mekanik aksamına, elektronik tesisatından iç temizliğine kadar kabul edilebilir eskime ve aşınma derecesine normal yıpranma ve aşınma denir. Kiralama süresi boyunca ve aracın iadesi esnasında tüm araçların belirli asgari standartlara uygun olmaları beklenir. Kiralama süresince ve araçların iadesi esnasında normalin üzerinde eskime ve aşınma olması durumunda bunların onarılması ve onarım bedellerinin müşteri tarafından ödenmesi gerekir.
Normal Yıpranma ve Aşınma Nerede Başlar -Nerede Biter?
Normal yıpranma ve aşınma derecesi kullanım süresine, yapılan kilometreye ve normal kullanım koşullarına bağlı olarak elbette değişiklik gösterecektir. Standart 3 yıllık ya da 100.000 km'lik kiralama sonunda aracın kaportasında ortaya çıkabilecek küçük bir taş izi normal yıpranma ve aşınma olarak kabul edilebilirken, boya katmanını aşıp astara kadar nüfuz etmiş bir taş izi normal yıpranma ya da aşınma olarak kabul edilemez. Sorumluluk, araçların kullanım süreleri içerisinde ve araçları teslim etmeden önce yapılacak küçük kontroller beklenmedik hasar talepleriyle karşılaşmanızı önleyecektir. Burada hem filo yöneticilerine hem de kullanıcılara bazı yükümlülükler düşmektedir.
Filo Yöneticilerinin Sorumluluğu;
Kullanıcıların Sorumluluğu;
Yukarıdaki sorumlulukların yerine getirilmesi ayrıca oluşması muhtemel mekanik arıza ve kazaların da önüne geçecektir.
Servis ve Dokümantasyon
Kullanım ve iade esnasında aracın tüm periyodik bakımlarının Jetcar Filo Kiralama tarafından yönlendirilmiş anlaşmalı yetkili servisler tarafından yaptırılmış ve servis kitapçığına işlenmiş olması esastır. Periyodik bakımların zamanında yaptırılmaması aracın garanti dışı kalmasına sebep olacaktır.
Araca ilişkin tüm kullanıcı kılavuzu, servis kitapçığı vb. tüm orijinal dokümantasyon araç iadesinde eksiksiz olarak araç içerisinde bulunmalıdır. Ayrıca imzalı/kaşeli servis geçmişi belgeleri, geçerli Motorlu Taşıt Muayene Belgesi, egzoz emisyon muayene kartı ve radyo kodu kartları da araçla birlikte iade edilmelidir.
Dış Görünüş
Kullanım süresince aracın düzenli olarak iç ve dış temizliği yaptırılmalıdır. Araç, iade sırasında da boya ve kaporta üzerindeki muhtemel hasarlar tespit edilecek düzeyde temiz olmalıdır. Aracın incelenmesi için aşağıdaki maddelere dikkat edilmelidir.
Aracın İncelenmesi
İlave Ekipman ve Aksesuarlar
Araç telefonu, araç takip ekipmanı, taşıt tanıma sistemi gibi ilave aksesuar ve ekipmanlar araç teslim edilmeden önce mutlaka sökülmelidir. Bu ekipman ve aksesuarların sökülmesi sonucu aracın görünür yerlerinde oluşan vida delikleri vs. aracın ikinci el değerini olumsuz yönde etkileyeceğinden bunların taktırılması, garanti kapsamını bozmayacak şekilde olması ve Jetcar Filo Kiralama' dan onay alınması gereği ile kabul edilir.
Ayrıca araç ile birlikte verilen tüm acil durum ekipmanları (kriko, bijon anahtarı, ikaz levhası, ilk yardım seti, vb.) da iade edilmelidir.
Logo ve Etiketler
Standart dışı olarak araca yapıştırılan her türlü etiket ve logolar, iz bırakmayacak ve aracın boyasına ya da camlarına zarar vermeyecek şekilde sökülerek iade edilmelidir.
Anahtarlar ve Güvenlik Sistemi
Araca ait anahtar seti teslim edildiği şekliyle tam takım olarak iade edilmelidir. Müşterinin tercihine göre araçla birlikte sadece orijinal anahtar ya da yedeklerle birlikte tam takım anahtar seti teslim edilmiş olabilir. Bu durumda araç kullanıcıya teslim edilirken verildiği şekliyle anahtarlar iade edilmelidir.
Araçta orijinal olarak bulunan bir alarm ya da güvenlik sistemi mevcut ise, iade esnasında da bu sistem çalışır vaziyette iade edilmelidir.
DIŞ GÖRÜNÜM
Kabul Edilebilen Hasarlar
Kabul edilebilen hasarlar aracın orijinalliğini ve görselliğini bozacak boyutta olmayan hasarlardır.
Kabul Edilmeyen Hasarlar
Kabul edilmeyen hasarlar normal kullanım dışında oluşan, kullanıcı hatası sonucu meydana gelmiş, aracın görselliğini bozacak, teknik işleyişini engelleyecek, onarımı gerekli olan ve aracın 2. El değerini düşürecek hasarlardır.
Kaporta Hasarları
Araç üzerindeki her türlü hasar oluştuğu anda Jetcar Filo Kiralama' ya bildirilmeli ve onarılması sağlanmalıdır. Biriktirilmiş hasarlar kesinlikle kabul edilebilir normal eskime ve aşınma kapsamında değerlendirilemez.
Göçük ve Çukurlar
25 mm x 25 mm' den küçük göçük ve çukurlar astar boyaya nüfuz etmediği ve paslanmaya sebep olmadığı sürece normal eskime ve aşınma kapsamında değerlendirilebilir. Tek bir parça üzerindeki birden fazla göçük ve çukurlar ise büyüklükleri ne olursa olsun normal aşınma ve eskime kapsamında değerlendirilemez.
Boya Hasarları
Boya üzerindeki küçük taş ve kapı çarpma izleri ile 10 cm' den küçük hafif çizik ve sürtmeler aracın yaşına ve kilometresine bağlı olarak astar boyaya nüfuz etmediği ve paslanmaya sebebiyet vermediği sürece normal eskime ve aşınma kapsamında değerlendirilebilir. Yine bir parça üzerindeki birden fazla hasarın olması çoklu hasar olarak değerlendirileceğinden büyüklükleri ne olursa olsun normal eskime ve aşınma olarak değerlendirilemez.
Izgara ve Tamponlar
Izgaralar ve tamponlarda kırık ve çatlak olmadığı sürece yukarıda olduğu gibi 25 mm x 25 mm'den küçük göçük ve çukurlar ile 10 cm'den küçük hafif çizik ve sürtmeler astar boya katmanına nüfuz etmediği ve paslanmaya sebep olmadığı sürece normal eskime ve aşınma kapsamında değerlendirilebilirken çoklu hasarlar bu kapsamda değerlendirilemez.
Camlar
Sürücünün görüşünü etkilememesi veya yağış ya da zayıf ışıkta sürüşü engellememesi kaydıyla 10 mm' den küçük çaplı taş çizikleri ile camdaki küçük çıkartmalar normal eskime ve aşınma kapsamında değerlendirilebilirken, görüşü etkileyen ön camdaki aşırı büyük taş çizikleri veya çatlaklar bu kapsamda değerlendirilemez.
Farlar ve Ampuller
Kullanım süresince ve iade esnasında öncelikle araçların tüm ampulleri çalışır vaziyette olmalıdır. Farların ve sis farlarının üstünde yer alan, camı kırmayan ve çalışmalarını etkilemeyen ufak çaplı taş çizikleri normal eskime ve aşınma olarak kabul edilebilirken, boyutu ne olursa olsun, farların düzgün çalışmasını engelleyen delik ve kırıklar bu kapsamda kabul edilemez.
İÇ GÖRÜNÜM
İç Döşeme
Koltuk ve tavan döşemesinde meydana gelen genel kullanımdan, yani araca girip çıkmadan kaynaklanan aşınmalar ve kirlenmeler normal eskime ve aşınma olarak kabul edilebilirken, genel temizlik yöntemleri ile giderilemeyen aşırı topraklanma ve kirlenme ile yırtılmalar, kesikler ve sigara yanıklar bu kapsamda kabul edilemez.
Bagaj ve Kapı İçleri
Bagaj ve kapı içlerindeki döşemelerde, kaplamalarda ve pandizot da meydana gelen genel kullanımdan kaynaklanan aşınmalar ve kirlenmeler normal eskime ve aşınma olarak kabul edilebilirken, bu bölgelerdeki yırtılmalar, kesikler ve kopmalar bu kapsamda kabul edilemez. Ayrıca bagaj ve kapı içlerindeki boyalı bölümlerde meydana gelen astar boyaya nüfuz etmiş ve paslanmaya neden olmuş göçük ve çizikler de normal eskime ve aşınma kapsamında değerlendirilemez.
JANT VE LASTİKLER
Jantlar
Jantlar üzerinde yer alan ancak jantın seklini değiştirmeyen hafif sürtünme, çizik veya kalıntılar ile paslanmamış ve hasarsız somunlar normal eskime ve aşınma olarak kabul edilebilir ancak kırılma, çatlak veya sürtünme nedeniyle hasar gören ya da eksik parçalı jantlar ile temel ekipman olarak dahil edilmişse eksik yedek lastik ve jant ile eksik mobil lastik seti bu kapsamda değerlendirilemez.
Lastikler
Kullanım süresince ve aracın iadesi esnasında yedek lastik de dahil olmak üzere tüm lastikler kullanılabilir durumda olmalıdır. Lastik üzerindeki şişmeler, çatlaklar veya kesikler ile aracın güvenliğini etkileyecek düzeyde hasar görmüş ya da delinmiş lastikler normal eskime ve aşınma olarak değerlendirilmeyecektir.
Özetle;
Aracımdaki hasarları nasıl tespit edebilirim?
Aracınızın kullanımı esnasında ve iade aşamasında beklenmedik hasar talepleriyle karşılaşmamak için yapabileceğiniz birkaç küçük şey var:
Araç iade prosedürü nasıl işler?
|